Expertises

Fonetische stoornis

Wanneer klanken vervormd, weggelaten of vervangen worden, spreken we over een fonetische articulatieprobleem. Bijvoorbeeld: het kind plaatst de tong tussen de tanden bij de vorming van een /s/, het kind vervangt de /r/ door een /l/, ….

Fonologische stoornis

Bij sommige kinderen is niet de productie van spraakklanken het probleem, maar wel het correct gebruiken van deze klanken bij het vormen van woorden. We spreken dan van een fonologische articulatiestoornis. Bijvoorbeeld: /kat/ wordt /tat/, /bloem/ wordt /boem/, …


Vertraagde taalontwikkeling

We spreken over een vertraagde taalontwikkeling wanneer het kind in zijn taal duidelijk achterblijft tov leeftijdsgenootjes. De meeste kinderen kunnen deze achterstand inhalen met aangepaste logopedische therapie. Indien de achterstand ten opzichte van de leeftijdsgenootjes blijft bestaan, dan spreken we van taalproblemen.

Ontwikkelingsdysfasie

Bij een taalstoornis of ontwikkelingsdysfasie (specifieke taalontwikkelingsstoornis) verloopt de taalontwikkeling niet alleen trager maar ook afwijkend tov leeftijdsgenoten. De taalontwikkeling verloopt al vanaf het prille begin zeer traag en moeizaam. Een gespecialiseerde aanpak is noodzakelijk bij kinderen met ontwikkelingsdysfasie, aangezien taal de basis vormt voor vele ontwikkelingsdomeinen.


Dyslexie

Dyslexie is een leesstoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem bij het aanleren en vlot toepassen van het lezen en/of het spellen op woordniveau. Als kinderen leren lezen en schrijven, leren ze letters te koppelen aan klanken en klanken te koppelen aan letters. In het begin is dit een moeilijk proces, maar door regelmatig oefenen, wordt dit geautomatiseerd. Bij kinderen met dyslexie is er duidelijk een automatisatieprobleem aanwezig. De leesproblemen zijn ondanks intensieve therapie, zeer hardnekkig.

Dysorthografie

Dysorthografie is een spellingsstoornis en is sterk verwant met dyslexie. Beide leerstoornissen komen vaak samen voor. Bij kinderen met dysorthografie doen zich ernstige problemen voor op het gebied van spelling. Zowel het correct kunnen analyseren van hoorwoorden, het kunnen memoriseren van onthoudwoorden verloopt erg moeizaam.

Dyscalculie

Bij kinderen met dyscalculie gaat het rekenen veel moeizamer. De rekenachterstand komt niet overeen met het vermogen tot leren op andere gebieden (zoals lezen en schrijven).



Afasie

Afasie is een verworven taalstoornis, het is een niet-aangeboren stoornis, veroorzaakt door een hersenletsel, waarbij het begrijpen en/of het uiten van gesproken en geschreven taal gestoord is. Het lezen en/of het schrijven kunnen ook aangetast zijn. Elke persoon met afasie is anders en niemand vertoont dezelfde problemen.

Apraxie

Apraxie is een probleem in het plannen van de handelingen. De persoon kan de handeling vaak wel nog spontaan uitvoeren, maar ondervindt problemen als dezelfde handeling op vraag moet uitgevoerd worden. Zowel mond-, tong- en gelaatsbewegingen als bewegingen van de ledematen kunnen hierdoor moeilijk zijn.

Cognitieve stoornis

Cognitie betreft de hersenfuncties die nodig zijn voor waarnemen, denken, begrijpen, het onthouden van kennis en deze kennis op een goede manier toepassen. Na een hersenletsel treden er vaak cognitieve problemen op zoals concentratiestoornissen, geheugenproblemen, vermoeidheid door het denken en vertraagde snelheid van informatieverwerking, tragere denksnelheid, …

Dysartie

Dysartrie is een spraakstoornis die wordt veroorzaakt door een beschadiging van het zenuwstelsel. Hierdoor werken de spieren die nodig zijn voor het ademen, de stemgeving en de uitspraak onvoldoende.

Dysfagie

Een slikstoornis is een stoornis in het slikvermogen. Het ontstaat ten gevolge van een combinatie van stoornissen in de slikspieren, een verminderde gevoeligheid en een afname van reflexen. Dit kan ertoe leiden dat de persoon zich verslikt. Bij verslikken komt het voedsel of drinken in de luchtpijp terecht in plaats van in de slokdarm, met hoesten tot gevolg.